Sunday 22 March 2015

Test av brødmix

Jeg kjørte en test på de forskjellige melblandingene til brød for en stund siden. Alle brødene bakte jeg i brødbakeren min.  Jeg har senere også laget noen av dem i form, og det ble like bra.

Hvis det er flere mikser der ute jeg burde prøve, kom gjerne med forslag.

Brød #1
Semper Lantbrødsmix: Ganske saftig brød syns jeg, men litt lyst. Det positive var at pakken inneholdt gjær fra før. Hvis man liker lysere brød anbefaler jeg å teste denne. Inneholder hvetestivelse, så det passer ikke så bra for de som reagerer på det. Men det gikk fint å bake den i brødbakeren. 
Landbrød
Brød #2 
Økologisk brødmix:  Denne syns jeg ikke var så god personlig, lit tørrere enn de andre jeg prøvde. Kanskje det var fordi jeg bakte det i brødbakeren. Og den var litt dyrere enn de andre. Oppskriften ba om kefir og honning, men jeg brukte soyayoghurt og agave. Det er mulig man kan bruke vanlig soyamelk og f.eks lønnesirup her. Fordelen er at det var uten hvetestivlese hvis man er følsom for det, og det var økologisk, det er jo også positivt. 
brødmix2
Brødmix #3
Toro havrebrød: Av de brødmixene jeg har prøvd foreløpig er dette det beste brødet syns jeg. Det var veldig mykt og godt, og det holdt seg ferskt i to dager. Så langt jeg kan se er det ikke hvetstivelse i denne, men det er havre. Toromixene var også de billigste og de krevde bare en halv pakke gjær og man kunne tilsette bare vann. 
torohavremix
Brødmix #4
Toro fiberrikt brød: Denne var også veldig god og saftig syns jeg. Litt grovere enn havremiksen, og omtrent samme pris. Denne var det også bare å tilsette vann og en halv pakke gjær i. 
grovtoromix
Konklusjon: Har du en brødbaker stående, bruk den (hvis den ikke er full av hvetemel) og har du ikke det så prøv disse blandingene likevel, alle er bedre enn det ferdige tørre brødet man får kjøpt. 

No comments:

Post a Comment